lördag 29 september 2012

Brev från Sverige

Nu har vi varit här i drygt fem veckor. Saknaden efter dom där hemma börjar bli mer  påtaglig, Men igår och idag blev det livat hemma hos familjen Eklund. Igår fick barnen först vykort från farmor och farfar. Lyckan blev stor när vakten kom och lämnade breven i dörren. Även idag fick vi en ordentlig överraskning när det kom ett stort kuvert adresserat till Jakob och Astrid. I brevet fanns det hälsningar från förskolan hemma i Sverige. Barnen hade ritat teckningar och ett brev följde med i kuvertet med en hälsning. Jakob och Astrid blev jätteglada och vi satt tillsammans och tittade på alla fina teckningar och på de höstlöv som också kom med i brevet. Astrid fick en fin bok från hennes avdelning med teckningar och hon blev så stolt och glad över boken. Barnen pratar varje dag om sina kompisar och fröknar på förskolan så detta var en mycket bra present att få. Det betyder mycket för barnen att känna att dom inte är bortglömda där hemma. Idg har vi fått en skrivare så nu ska vi börja skriva en hälsning tillbaka med bilder och berätta vad vi gör på dagarna.

Jag och barnen har fortfarande ett ganska lugnt liv tillsammans här i Indien. Den senaste veckan har vi dock hunnit med ett besök till amerikanska internationella skolan där barnen ska börja om drygt en vecka. Det är en jättestor skola där all undervisning sker på engelska. Mamman är jättenervös! Försöker att inte smitta av mig på barnen alltför mycket men det är svårt. Någon inskolning är det inte tal om utan de var mycket tydliga med att det var "drop off" vid klassrummet och sedan är det full fart från början. Jakob är den som kommer att ha längst dagar till 15.30. Astrid kommer att sluta vid lunch. Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra. Tack och lov vet jag ju att de har stor vana med att hjälpa barn som inte pratar engelska från början. På skolan går det barn från över 30 olika nationaliteter så mina barn kommer inte att vara ensamma med språksvårigeheter. Skolan har också ett mycket gått rykte bland utlänningar här i Chennai. För att barnen ska trivas här i Chennai på längre sikt tror jag det är jätteviktigt med skolan för att få kompisar och lära sig engelska. Dom börjar nog bli lätt trötta på mamma och på varandra efter att vi under de första veckorna tillbringat all tid tillsammans (även om det har varit jättemysigt och jag kommer att sakna det).

Men igår passade jag och barnen på att njuta av ledigheten riktigt mycket och besökte en nöjespark här i Chennai. Toppen att kunna göra det en vardag då vi slapp undan all trängsel. Parken hette VPG Golden Beach Resort. En härlig plats att besöka med stora fria ytor och många åkattraktioner som passade mindre barn. Inte kostade det mycket heller... för 40 kr i inträde fick barnen åka flera karuseller gratis och de som sedan kostade något kostade ca 2 kr. Det var annat en karusellerna hemma i Sverige där pengarna snabbt tar slut. Detta är en park jag tror vi kommer att besöka många fler gånger under vår tid här.

Astrid testade slänggungan och var mallig efteråt, "nu var jag väl riktigt modig!!!"





Jakob är pilot...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar