måndag 8 oktober 2012

Första skoldagen

Nu är första skoldagen avklarad. Det blev trots allt en liten mjukstart trots att informationen vi fick innan var att det inte skulle vara någon inskolning alls. Jag kunde vara med Astrid i klassrummet under förmiddagen vilket kändes bra. Jakob fick tyvärr inte samma möjlighet men fick sluta efter lunch så inte skoldagen blev alltför lång. Han var till en början ledsen men det hade lugnat sig efter ett tag. Självklart är man ledsen när man ska klara sig själv i en grupp där man inte förstår nått ord av vad som sägs. Han hade idag både musiklektion och idrott vilket han ju gillar.
Men visst är det tufft i skolan här. Dagen är verkligen intensiv med mycket begränsad tid till fri lek. Läxor kommer Jakob att ha varje dag. Idag har vi övat på bokstaven N och ritat teckningar. Känns konstigt med alla förändringar. Även Astrids dag var intensiv. Skolan har höga krav på sina 3-åringar må jag säga. Full koncentration krävs under dagen vilket är svårt för en treåring med massor av myror i benen. Astrid hade idag bl a bildlektion och fick där öva på geometriska figurer. Dessa skulle sedan ritas efter mallar och i särskild ordning. Ingen fri kreativitet här heller...
Vi får hoppas att de kommer att gilla skolan, just nu är den nog mest främmande och konstig för dom eftersom allt är så olikt förskolan hemma där det fanns mycket tid till lek och bus. Som mamma känner jag mig också lite splittrad i mina känslor men det är väl i sin ordning antar jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar