söndag 28 oktober 2012

FN-dagen och Pondicherry

Nu har det gått ca 10 veckor sedan vi kom till Chennai! Jag måste säga att vi hittills har haft det mycket bra här! Trots frustration och ibland trötthet på allt som är så olikt det vi är vana med hemma i Sverige så är det ett fantastiskt äventyr vi får vara med om. Jag ångrar inte en sekund att vi åkte hit även om jag saknar de nära och kära där hemma. Men snart får vi ju tillfälle att träffa många av er igen när vi kommer hem och hälsar på i december. Den tuffaste utamningen har för alla varit skolstarten. Barnen tycker fortfarande att det är mycket jobbigt när de ska dit på morgonen men är för det allra mesta glada när jag hämtar dom och berättar glatt om saker de gjort under dagen. För varje dag som går hör jag att de lärt sig fler ord på engelska och några kortare meningar kan de också. Men morgnarna är hjärtkrossande och jag får flera gånger om dagen intala mig själv att det är för deras skull jag går dit med dom. Om de skulle gå hemma med mig skulle dagarna vara långtråkiga och de skulle krypa på väggarna. Engelskan lär dom sig genom kamrater och kompisar i skolan och genom att lära sig engelska blir det också lättare att hitta kompisar på fritiden. Samtidigt får de också göra mycket roliga saker på skolan och lär sig massor med nya saker. Det går i alla fall något bättre för varje vecka och vi får försöka kämpa på ett tag till, men jag har full förståelse för barnens reaktioner i detta. Nytt språk, nya kompisar, mer "skola" och mindre tid för fri lek, läxor, stor matsal m.m. Till min tröst vet jag att ca 60 % av barnen på skolan inte har engelska som modersmål och de verkar efter ett par månader ha kommit in i skolan på ett bra sätt.

Denna vecka har vi firat FN-dagen med ett rejält firande på barnens skola. Alla barnen gick i flaggparad. Astrid gömde sig bakom sin lilla flagga men var ändå modig som vågade gå med i tåget när ca 1000 föräldrar satt i publiken. Jakob passade på att njuta av stunden och tog en paus framför publiken för att hinna vinka ordentligt till oss svenskar. De var så söta när dom gick i paraden att jag blev lite rörd.
Sedan var det dags för oss vuxna att ställa i ordning Sverigebordet inne i gymnastikhallen. Vi samsades om utrymmet med finländarna under plakatet med orden "same, same, but different". Sedan kom barnen klassvis under dagen och pepparkakorna gick åt allihopa och barnen samlade stämplar i ett pass från de olika länderna. Detta arrangemang var mycket uppskattat hos alla barnen förutom att Astrid bröt ihop när hon såg "mammi" vid Sverigebordet. Vi heter numera mammi och pappi (antar att det är lite svengelska).

I helgen var vi i Pondicherry som är ett unionsterritorium ca ca 12 mil från Chennai. Området har tidigare tillhört Frankrike och vissa områden påminner om en fransk småstad med arkitekturen. I matkulturen finns också spår av denna tid. Vi hade en skön helg även om våra förväntningar nog var lite för höga. Vi hade nog tänkt oss staden som renare och mer fransk men det mesta av staden är ju ändå väldigt likt Chennai. (Att jag hade feber under en del av resan gjorde den kanske inte bättre.)
Då vi inte hade någon chaufför med oss så fick vi ta oss fram med autorikshaw (tuk tuks). Detta uppskattade vi alla i familjen även om resorna ibland känns lite kallsvettiga. Vi gick också bitvis i de lugnare kvarteren vilket vi inte kunnat så mycket här i Chennai.

Nu är jag i alla fall kry igen och i morgon börjar en ny vecka. Barnen ska ladda ny energi för utmaningen med att gå i skolan och även jag ska sätta mig på skolbänken denna vecka. I morgon börjar jag en Tamilkurs som heter "Survive in Chennai". Detta ska bli mycket spännande!
På onsdag ska vi sedan fira Halloween så lite fixande med utklädningskostymer, dekorationer och klassfester bjuder veckan på.

Inte minst ska vi planera för vårt efterlängtade besök som kommer nästa vecka!!!! Barnen frågar ca 10 ggr om dagen "NÄR KOMMER FARMOR OCH FARFAR???????. Så det blir ett kärt återseende som vi ser fram emot jättemycket! Så till sist lite blandade bilder från veckan som gått...


På indisk marknad i Pondicherry...

Så här ser express highway ut vid regnväder....det går inte direkt i expressfart...


I onsdags var vår bil till tempel och var då så här fin dagen till ära...sedan dess har vi krockat två gånger så jag tror inte att Puuja-utsmyckningen var tillräckligt bra tyvärr...


Heja Sverige! Vi laddar med kaffe inför arbete på FN-dagen!

Sverigebordet...

Jakob på rundtur med sin klass för att lära om de olika länderna och få smaka på olika sorters maträtter och godis...

Nu dags att ladda inför nästa vecka med att laga den svenska nationalrätten Tacos som vi på barnens önskan äter en gång per helg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar