torsdag 10 april 2014

Australien, underbar resa, vill dit igen!!!!

Så var vi åter tillbaks i Chennai efter en underbar semester i Australien. Vilket härligt äventyr vi har varit med om! Konstaterar att bilsemester nog är vår grej. Underbar känsla av frihet att kunna bestämma dag för dag vad som ska bli nästa stopp. Blir till att sikta in sig på husvagnssemestrar framöver. Att hitta boende i Australien den här tiden på året var inga problem. Det kryllar av campingar, motell, pensionat och hotell i olika storlekar.

Vi började vår resa i Melbourne. En trevlig stad som påminner mycket om en europeisk storstad, dock med lite fler skyskrapor. Enklaste och roligaste sättet att ta sig runt var med "trams", australiensiska spårvagnar med andra ord. Vi njöt av en helg i staden med besök på frukt- och grönsaksmarknad, saluhall (där man kunde köpa massor av delikatesser som inte går att hitta i Indien...mums), lekparksbesök, promenader och ett besök på SeaLife. Direkt kunde vi konstatera att barnen njöt till fullo. Härligt att få röra på kroppen ordentligt utomhus. Här i Indien finns ju ingen plats att leka utomhus, förutom på vår lilla gata och på skolgården förstås. Det var som att släppa ut två kalvar på grönbete. De hoppade, sprang, klättrade och dansade så fort de fick chansen. Deras ögon har haft röntgensyn för att upptäcka alla lekparker som har funnits under resan. Jakob har kommit in i en period då han har svårt att gå vanligt. Antagligen en kombination av sexårsålderns motoriska rastlöshet och behovet och glädjen av att plötsligt få en massa yta att röra sig på. Han gör hoppsa-steg, springer eller dansar sig fram. Att gå vanligt verkar just nu vara en störtomöjligt....:-).

Härligt är det att få leka ute. Dock var ju temperaturen bara runt 20 grader så lite kallt för oss "indier" :-)

Tittut!!! Nu är vi på Sealife!!!

HJÄLP en haj!!!

Astrid var mycket glad för att få se pingviner då hon ju går i en skolklass som kallar sig "The penguins"!
Senare under vår resa fick vi chansen att se pingviner i det vilda också.

I Australien odlas det mycket frukter och grönsaker vilket syntes på den ENORMA frukt och grönsaksmarknaden i staden. Ett besök i saluhallen var något vi också uppskattade. Att kunna frossa i olika sorters pålägg som ost, skinka och korv är en lyx vi inte har till vardags just nu....

Som sagt var promenader ett uppskattat inslag under vår semester. Frisk luft samt att kunna få lite motion och lite trafikträning för barnen var nyttigt!

På söndagen var det dags att hämta bilen och ta sig an vänstertrafiken....David var lite nervös vilket jag ju kan förstå. Sydkusten i Australien visar sig dock vara ett ställe som är mycket välskyltat och trafiken är inte så tuff och vägarna håller hög standard. Vi började vår resa med att ta oss ca 20 mil till Phillip Islands. Naturskön plats med vackra små stränder och ett rikt djurliv. Vi bodde i en liten stuga där vi hade tillgång till uteplats och grill. Vi besökte djurpark på vägen för att få möjlighet att träffa koalabjörn och känguru på nära håll. Ena kvällen var vi och tittade på en pingvinparad. Pingvinerna kom hem efter sin tur ut i havet för att fånga fisk och de sökte sig nu upp på land till sina olika små bon för att sova ut i någon dag innan det var dags för avresa igen...det var närmare 1000 pingviner som kom hem på kvällen, tyvärr fick man inte ta kort där...

Vår fina bil under resan...

Mysigt att kunna få klappa en mindre art av känguru, wallabi.

Så söt, synd att man inte kan ha en koala som husdjur...

Kändes lite kallt för att bada innan vi vant oss med temperaturerna men springa på stranden är också kul!

Korvgrilning på G. Australiensarna älskar barbeque så nästan överallt finns det tillgång till grillar.

Efter ett par dagar på Phillip Islands styrde vi resan mot Lake Entrance. En bilresa på ca 30 mil. Även det en underbar plats. Hade gärna stannat längre. Även här hade vi turen att hitta en stuga att bo i där vi hade tillgång till grill. Jag gick och shoppade mat på supermarket vilket jag nu för tiden tycker är en riktigt rolig upplevelse. Blir nästan lite yr i huvudet när jag ser all mat som finns att handla. Vill gärna handla lite för mycket bara...Vi gjorde ett litet stopp på vägen för att titta på inloppet där hav möter sjö. Vi fick där ett roligt möte med en vild säl. Lokalbor berättade för oss att sälen varje dag stannade till där för att få lite nyfångad fisk av fiskare som kom in till land på förmiddagen.

Vacker plats, sjön möter havet...

Nu tror vi att vår mamma och pappa blivit alldeles knasiga... vi fick bad med kläderna på! Hur kul som helst!

Hej, hej, har ni någon fisk till mig?

Efter detta möte väntade ytterligare 30 mil i bilen när vi sedan åkte vidare mot Merimbula på sydostkusten av Australien. Där trivdes vi väldigt bra så vi stannade två nätter där för att få en vilodag från bilåkandet. Ett mycket trevligt litet lägenhetsmotell hittade vi. Mycket trevlig ägare som lånade ut sina bodyboards till oss så vi kunde testa lite bodysurfing på stranden.

Rikt fågelliv....

Redo för att surfa!!!

Men man måste ju vänta på vågen...

Tar på krafterna att vara på topp...

Vår uteplats på det trevliga lilla familjeägda hotellet i Merimbula.

Självklart fanns det även plats för Barbeque...

Efter två dagar i Merimbula så styrde vi kursen in mot landet. Regnet hade hunnit ikapp oss så bad lockade inte så mycket längre. När vi lämnade Merimbula fick vi beskedet också att det dagen innan hade varit en hajattack strax norr om Merimbula. En kvinna som dagligen simmade över en vik i byn hade blivit tagen av en haj och hennes kropp saknas. Läskigt!

Nu styrde vi 30 mil in mot landet istället för att besöka huvudstaden Canberra. En stad med ca 400 000 invånare som byggdes enbart med syftet att bli Australiens huvudstad. Här hann vi med lite shopping samt lite rundtur med bil i staden för att i a f ha sett parlamentsbyggnaden.

Sedan blev det dags att åka till de sista 30 milen till resans slutdestination, Sydney. Som jag har drömt om att någon gång få resa till denna stad och nu blev drömmen sann. En mycket vacker stad som verkligen har utnyttjat sitt fantastiska läge vid vattnet. Massor av uteserveringar och folkliv nere vi vattnet. Operahuset ligger fint ute på spetsen som ett karaktäristiskt landmärke liksom Harbour Bridge som pryder hamnen. Båtturer gör det lätt att ta sig till olika delar av staden liksom gratisbussar runt i staden som gör staden enkel för turister. Engelska influenser märks i staden liksom föstås influenser från många olika delar av världen då detta är en mycket mångkulturell stad.

Vi besökte "National Marine museum" och "Discovery museum". Mycket uppskattade besök av ff a Jakob som var svår att få därifrån. Han gillar verkligen museum då han är i en nyfiken ålder då han vill undersöka allt.

Harbour bridge...

Operahuset i Sydney...ni har väl koll på att det är designat av en dansk arkitekt och att kaklet kommer från svenska Höganäs...?

Njuter i kvällssolen!

Ett välkommet besök på vår lunch i centrala Sydney!

National Marine Museum....

Vi gjorde även ett besök på Wild Life Park. En trevlig lite djurpark alldeles vid Darling harbour.

En blyg koala...

"Äter ni smörgås så vill jag faktsikt också ha!!!"

Astrid: " Jag älskar bebisar, även kängurubebisar...!"

På flygplatsen....snyft, drömresan var här slut. Men vi reser tillbaka till Indien med många härliga minnen. Förhoppningsvis får vi möjlighet att komma tillbaka till Australien någon mer gång i livet för det är verkligen ett land som ger mersmak! Vi har ju ännu bara sett en bråkdel av landet!