onsdag 16 april 2014

Astrid 5 år och 5 km springning för bröstcancerforskningen!

Astrid har nu fyllt år! Känns som jag nyss skrev detta men jag antar att det redan gått ett år sedan sist. Som hon har väntat på denna dagen att få fylla fem år! Hon har räknat veckor, dagar och till slut timmar. Men nu är hon fem så stackars den som kallar henne "liten" nu! Vi firade så klart med paket och sång på sängen. Tänk vad snabbt man kan vakna till när det är födelsedag. Redan efter 10 minuter var paketen öppnade och leken var i full gång. Hon hann t o m med en provtur på den nya sparkcykeln innan jag hade hunnit göra färdigt frukosten. Storebror var lika pigg hann så det var full fart här hemma på morgonen.
I skolan hade vi sedan en liten fikastund med hennes klasskompisar och Astrid fick dela ut inbjudningskorten till alla i hennes klass. För i år är hela klassen bjuden på femårskalas för denna efterlängtade födelsedag ska ju firas ordentligt förstås!

Efter skolan hade vi med några av kompisarna hem för ett litet "minikalas". De hade roligt under några timmar men sedan var det några riktigt trötta barn som kröp ner i sängen på kvällen. Det tar på krafterna att fylla fem år!


Lite morgonmotion!

Lite födelsedagsfirande i klassrummet!

Tårtkalas med kompisarna!



I lördags var jag med och sprang en springtävling som kallas Pinkathon. Intäkterna går till att stödja vården och forskningen om bröstcancer. Ett härligt event med flera tusen kvinnor/flickor som deltog. Så härligt att se alla indiska kvinnor komma ut på gatorna för att delta i detta och männen som står vid sidan och hejar fram sina kvinnor. Inte en helt vanlig syn här i Chennai tyvärr. Men en folkfest blev det och jag kände mig nöjd med mina fem km som jag lyckades ta mig runt på en för mig hyfsad tid trots 30 grader värme en mycket tidig vårmorgon och en luftfuktighet som inte är att leka med.



Idag ska jag bege mig ut på egna äventyr. Jag ska resa med flyg till en stad som kallas Trichy. Där ska jag besöka en specialskola och ett barnhem för barn och ungdomar med funktionshinder. Skolan drivs ekonomiskt av en svensk organisation som kallar sig Intacts vänner. Det ska bli en spännande resa. Troligtvis rik på upplevelser och förhoppningsvis ett kunskapsutbyte i båda riktningar. Nu är det dags att lägga i de sista prylarna i väskan för nu bär det av....hej så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar