söndag 27 april 2014

Astrids kalas

Då så, då har Astrid äntligen fått haft sitt femårskalas! Det har varit mycket nedräkning det senaste halvåret. Astrid har börjat bli lite mer medveten om tid så efter jul har det varit konstant nedräkning. efter återresan hit efter nyår började vi med: "Hur lång tid är det kvar till Farmor och Farfar kommer?", "Hur lång tid är det till moster Pernilla kommer?", "Hur lång tid är det till vbi ska åka till Australien?", "Hur lång tid är det tills min födelsedag?", "Hur lång tid är det till mitt kalas?".....

Nu har vi haft kalaset och det blev ett väldigt lyckat kalas! Vi hade ett kalas på riktigt indiskt vis med inhyrda underhållare som hjälpte barnen att göra ballongskulpturer, smycken och kroppsmålningar. Här i Indien kan vi ju ha råd med detta, kan bara tänka mig vad detta skulle ha kostat i Sverige...Detta fick bli lite av ett födelsekalas och lite av ett hejdå-kalas till kompisarna då vi om drygt tre veckor kommer att börja flytta ut huset. Jag fick gå igång ordentligt med vad jag älskar, baka tårtor och fikabröd. Barnen lekte, lekte och lekte....av ljudnivån att döma så hade de alla väldigt roligt. Igår eftermiddag var det sedan trötta barn och föräldrar som vilade ut innan vi med familjen och en kompis från Sverige som är här och jobbade åkte ut för att äta en god och trevlig middag. Att orka tänka på städning och matlagning var otänkbart. Barnen somnade i bilen på väg hem från restaurangen och vi bar sedan upp de till deras sänger, de var totalt utslagna. I morse vaknade vi glada och nöjda ända tills jag började se mig omkring och insåg att huset är i en total oreda, leksaker, pappersmuggar, fikabröd, ballonger och godis i en härlig blandning. Men det är bara att le och tänka på gårdagens roliga kalas och börja städa i små områden i taget med soppåsen i ena handen. Bra tillfälle att sortera leksakerna inför flytten :) David har nu tagit med sig barnen till Mamallapuram för att tillsammans med några andra svenskar bada och ha det gott. Själv ska jag ägna ett par timmar till åt städning innan jag tillsammans med en väninna beger mig till flygplatsen för att sedan åka till Delhi och träffa vänner och roa mig ett par dagar. Livet är härligt, men jag börjar nu längta stort efter den svenska sommaren och alla er där hemma...men fram till dess ska jag verkligen njuta av mina dagar jag har kvar här tillsammans med min familj och vännerna här...saknaden kommer att bli stor när jag väl är tillbaks i Sverige, det inser jag också!

Ballongdekoratörerna är på plats, för 200 kr dekorerades huset. Tror inte ens pengarna hade räckt till alla ballonger hemma i Sverige....

Festen kan börja!

Leken är i full gång! 

Fika, fika, fika...!


Happy Birthday Astrid!!!!


Ballongmannen var skicklig att göra ballongkonstverk...!

Efter fiskdamm, godismys med kompisarna!

Efter kalaset stannade ett par kompisar kvar och spelade X-Box!

På kvällen var vi som sagt trötta men nöjda! Äntligen var alla nedräkningar avklarade för våren trodde vi....ändå till Astrid kom och sa...."Hur lång tid är det kvar innan vi åker till Sverige?", så nu räknar vi veckor, för att sedan räkna dagar och till sist timmar.....och hur svarar man på frågan "är det länge?", allt beror ju på vad man jämför med.....om vi jämför med hur länge vi har varit här så är det jättekort tid kvar...! See you!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar