torsdag 6 mars 2014

Fettisdag och lite hemlängtan

Helt sjukt vad denna vistelse i Indien utmanar en psykiskt ibland. Det är så svårt att beskriva för andra vad man känner. I andras öron och ögon kan detta liv verka så lyxigt. Tänk att få vara ledig från jobbet i två år...en önskedröm för många. Så kändes det även för mig inför denna resa, även om jag hade mina misstankar om att detta inte bara skulle bli en dans på rosor. Trots allt är jag nog en människa som älskar att jobba och ha massor med saker på gång samtidigt i livet. Jag gillar rutiner och även den grå vardagen kan tyckas lockande nu när jag har distans. Att förväntningar hos både en själv och andra också är att man bara ska vara lycklig och glad i denna situation gör heller inte det hela lättare. Man ska ju helst liksom inte klaga nu när man fått chansen till en så fantastisk upplevelse (som ju jag också för det mesta tycker att det är ska tilläggas). Men nu är det ett faktum att tillståndet "hemlängtan" har drabbat mig igen. Jag har nu under en längre tid klarat mig ganska bra men efter att alla besökare åkt härifrån så blev det tomt och lite jobbigt för ett tag igen. Så nu får ni stå ut med lite klagosång ifrån en sk "lyxhustru i Chennai". Här kommer min trött-lista:

- Jag är just nu så trött på att vara i ett land där jag inte förstår hur saker och ting fungerar. Trots att vi varit här i över 1,5 år så vet jag fortfarande inte hur saker och ting funkar. Troligtvis kommer jag aldrig att veta heller för inget görs på samma sätt två gånger. Kulturen här är så totalt annorlunda mot den svenska kulturen och det gör att det varje dag går åt en hel del energi till att förstå detta.

- Jag är så trött på att aldrig kunna prata tidsplanering tillsammans med indier då vi har helt olika syn på detta med tid. Tidsbegrepp är oftast väldigt luddiga för dem och almanacka och tideräkning används inte alls på samma sätt hos dem som hos mig. Vad betyder imorgon, igår, nästa vecka osv. Nu har jag lärt mig att igår och imorgon inte betyder så mycket mer än dåtid och framtid, vilket gör att jag inte behöver bli lika besviken varje gång saker och ting inte sker nästa dag för att någon lovat mig att göra en sak "tomorrow". Men det är frustrerande eftersom jag är en person som älskar att planera och lägga upp tidsplaner...

- Jag är trött på alla missförstånd som blir med språket (även om det ibland kan vara roande).

- Jag är trött på att inte alltid kunna säga allt jag vill p g a begränsningar i språket och att de som lyssnar troligtvis inte skulle förstå vad jag menar då de inte alls har samma bakgrund och referensramar som jag.

- Jag är trött på att det tar 10 min nästan varje gång när jag ska betala i mataffären. Först ska numret på varan knappas in i apparaten, sedan ska priset läsas av på prislappen och kontrolleras mot vad som automatiskt lästs in i kassaapparaten. Sedan ska allt packas för det får man ju inte göra själv. När varorna packas ska allt kontrolleras en andra gång mot kvittot så att allt är med. När varorna sedan ska betalas är det vanligt förekommande att kortmaskinen ej fungerar eller att de ej hittar någon penna. Om man betalar kontant istället kan det ofta vara problem med växeln. Har jag tur fungerar AC-n i butiken under tiden jag väntar annars kommer jag en stund senare ut från butiken och är svettig som få och försöker sedan febrilt ringa chauffören som ofta har dålig mottagning och som ej går att nå.....suck....just då är det svårt att tänka positivt även om solen skiner och jag kan bättra på solbrännan i ansiktet för en liten stund.

- Jag är trött på att fråga efter saker i affären och få svaret att varan är "out of stock". När jag senare går till en annan hylla ligger varan helt plötsligt där. Ofta på ett helt ologiskt ställe, syltburkar vid rengöringsmedlet el liknande. Visar sig då att butikspersonalen bara inte förstått vad jag frågat efter men vill inte gärna erkänna detta.

- Jag är trött på vattenläckor i köket som aldrig blir ordentligt lagade utan som ständigt överraskar mig med små floder på golvet. Trött på AC eller eluttag som inte fungerar. Saker som sägs vara fixade men som sedan fungerar sämre när hantverkaren varit här.

- Jag är trött på att komma hem efter träning och längta efter en dusch och sedan efter att ha schamponerat håret upptäcka att vattnet tar slut.

- Jag är trött på att behöva blir arg på människor omkring mig som inte tar något ansvar för sitt jobb om det inte är så att jag först tydligt visar att jag är arg och irriterad.

- Jag är trött på att väldigt ofta ha hantverkare här hemma som dyker upp närhelst det passar och som ofta kommer i grupp om 3-4 personer. Inkräktar lite på ens privatliv då jag aldrig vet när dessa dyker upp. Idag har jag haft 4 st hisshantverkare här som servat hissen i 6 timmar, detta trots att vi inte använder hissen och att service gjordes för bara en vecka sedan, men då var det tydligen bara service idag var det safetyservice.....vad nu skillnaden är... (vad är vitsen med en hiss i en vanlig villa kan man undra....fast det är klart, vi körde ju upp tvättmaskinen till taket med den och om några månader ska den ner igen)

- Jag är trött på att inte kunna gå och cykla dit jag vill utan alltid behöva planera mitt liv utifrån att vi har en bil och en chaufför som dels ska köra David och dels köra mig och barnen till alla ställen vi ska. Begränsad frihet kan man lugnt säga...det är också lite ansträngande att vara så beroende av en tredje person.

- Jag är trött på trafik som oftast bara är ett kaos. Nu längre reagerar jag knappt på mindre sammanstötningar med andra fordon.

- Jag är trött på att duscha och sedan efter bara en halvtimme återigen vara alldeles smutsig under fötterna.

- Jag är trött med att den rena tvätten vissa dagar kan lukta gott av tvättmedel, en annan dag luktar den en lätt touch av sopor eller möjligtvis brandrök.

Men hur var det nu (?), jag ville ju ha en utmaning och leva i Indien är verkligen en utmaning som ger mig erfarenheter som gör att jag växer och utvecklas som människa så nu får det vara slut med klagosången! Troligtvis hänger svackan delvis ihop med att flytten hem till Sverige snart närmar sig och jag planerar nu för fullt i tankarna inför livet som komma skall.

Idag har det förresten varit en händelserik dag. Vi hade en mindre skogsbrand på den obebyggda tomten bakom vårat hus. En liten eld som troligtvis tändes av några vakter lite längre bort spred sig okontrollerat och brandkåren kom hit efter en LÄNGRE stund och släckte elden. Massor med rök var det och aska flög i luften. Nu är elden under kontroll och släckt men fortfarande är det en del rök som pyr. AC-n har fått varit avstängd och det luktar inte så gott inne. Ett tag brann det så häftigt att jag packade en nödväska utifall vi skulle bli tvungna att lämna huset. Men det gick lyckligtvis bra även om en del palmer ser lite brandhärjade ut och gräset är bortbränt i vissa områden.

I tisdags firade vi Fettisdagen med semmelbak och smaskade sedan på dessa semlor under kvällen. Tilläggas skall också att vi om tre veckor ska göra en av våra drömresor, vi ska resa till andra sidan jordklotet i förhållande till Sverige. Vi är nu halvvägs på resan och ska sedan fortsätta till vårt drömresmål Australien för en tiodagars bilresa i detta spännande land.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar