onsdag 4 december 2013

På resande fot...

SEnaste veckan har jag verkligen varit på resande fort. Först bad- och solsemester med familjen i semesterparadiset Goa och sedan storstadssemester tillsammans med två väninnor i Delhi. En fantastisk vecka har det varit med underbara upplevelser.

Förra onsdagen satte vi oss på flyget för en dryg timmes flygning till Goa. Att komma dit kändes som att komma långt bort trots den korta flygresan. Det märks att Goa är lite mer välmående än många andra delar av Indien. Trots det så finns den indiska känslan kvar och stränderna var långa och fina. Dock kan jag inte påstå att resmålet är något wow-resmål. Om jag skulle behövt resa långt skulle jag nog ha valt något annat resmål. Men för några dagars weekend från kaoset i Chennai så var det riktigt skönt. Vi såg inte så mycket annat än stranden, poolen och olika restaruanger men vi hade inte heller något annat mål med resan.

Jag och mina älskade barn!

 Jakob och Astrid gör ett barbesök. Här med en varsin Coke-float (cola och glass)

Vackra stränder....kossorna trivs också...

Jakob och Astrid fick på en av restaurangerna hälsa på en 5 dagar gammal hundvalp. Så söt!

Jakob och Astrid lyckas alltid bli kompis med personalen på alla restauranger vi kommer till. Här har de lyckats få med sig ägarna till att lära dom olika servettvikningar. 

På söndagen var det dags att lämna badandet i Goa och bege sig mot Chennai igen. David och barnen fortsatte från flygplatsen hemåt medan jag bara bytte väska på flygplatsen och gick mot incheckning mot Delhi. Ibland har man det riktigt bra här i livet må jag säga. En svensk väninna väntade på mig vid flygplatsen och sedan bar det av.

I Delhi bodde vi hos en annan svensk väninna som tidigare bott i Chennai. Vi blev jättebra omhändertagna i Delhi och vi hade fantastiska dagar. Jag måste säga att jag blev förälskad i Delhi som stad. New Delhi var som att komma till ett annat land i jämförelse med Chennai. Här var det rent och fint och vägarna var hela och fina. Även husen var byggda i modernare stil och befolkningen är mer blandad och klädstilen är mer den som vi känner igen från väst. Det gick att promenera runt i kvarteren och titta in i småbutiker och besöka marknader till fots. En lyx jag inte är van med där jag lever i Indien...

Andra dagen gjorde vi ett besök i gamla Delhi. Vi åkte över en bro som band ihop dessa två stadsdelar och efter att bara kört över bron förändrades atmosfären totalt. Det var som att skruva tillbaka tiden 100 år. Cykelkärror, åsnor, vagnar dragna av oxar (eller människor). Rikshaw (cykeltaxi) var det bästa sättet att ta sig fram på de trånga smala gatorna som myllrade av människor och djur. Vi tog oss igenom gator där det bara var smyckesförsäljning, kryddmarknader, sidenmarknad, bröllopsmarkna, matmarknad m.m. Helt otrolig upplevelse som bara måste upplevas för det går inte att beskriva. Glada leenden och jätteroliga besök i de olika marknaderna. Jag ser verkligen emot att nästa gång få ta med mig familjen dit. Vi åt lunch på en tydligen känd restaurang i gamla Delhi som hette "Karim". När vi såg köket och hur det såg ut inne i restaurangen tänkte jag att nu kommer det bli en lång natt och flygresa hem med magjsuka men det gick vägen, och vilken mat!!! Så god!!! Jag lärde mig en läxa att inte döma restaurang enbart efter utseende. Denna restaurang är tydligen välkänd för sin goda mat och har gjort ett val i att behålla sin gammeldags och slitna stil för att passa in i gamla delen av Delhi.

Det märktes lite mer av julen i Delhi. 

Kryddbutik i gamla Delhi...


Här kan man köpa en kopp the....

Här säljs nötter i massor...

Här lagades vår lunch...

och här bakades vårt bröd...

Lunch kan man annars köpa lite vart som helst på gatan...

Chiliaffär...

Rikshaw var sättet att ta sig fram i gamla Delhi...


Nu väntar en vecka med julfester, julkonsert på skolan, adventsfika här hemma på söndag och sedan lite packning inför Sverigeresan nästa vecka. Ska bli härligt att komma hem ett tag och träffa vänner och familj!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar