fredag 4 oktober 2013

Tiden går så fort!

Oj, hade det redan gått en vecka sedan jag skrev sist! Tiden bara flyger fram och det är knappt jag kommer ihåg vad vi gjort under veckan! Jag ska försöka komma ihåg vad vi gjorde förra helgen till att börja med...

Jakob var och klippte sig i lördags. Han gillar ju att vara hos frisören även om han nu denna gång var lite svårflirtad att följa med till en början. Men när han väl var det så gick det superbra och han gick glatt därifrån med kortare hår och en flaska med hårvaxspray. Nu stylas håret lite titt som tätt...tuppkam ska det helst vara och då vill ju så klart Astrid också ha det. De gjorde ett försök i smyg häruppe tillsammans och försökte med MASSOR av hårvax att få Astrids hår att stå upp, men det var ju inte så lätt med tanke på att hon nu har hår som hänger en bit ned på ryggen. Halva sprayflaskan var sedan i håret och det krävdes sedan ett par tvättar för att få bort det ur håret...




Vi besökte även en indisk butik där de säljer indiskt hantverk av alla de slag. Det blev ett några serveringsfat och sedan en varsin elefantpall åt barnen....


På söndagen hade vi gett vår chaufför en ledig dag så då åkte vi till barnens stora glädje Autorikshaw. "Det här är livet" är barnens stående kommentar...det är en fartfylld och skakig resa...här är barnen fångade på bild under resan...




Sedan var det ju skoldagar som vanligt måndag och tisdag. Jag och David började som vanligt veckan med att äta en frukost tillsammans på ett hotell i närheten. Skön rutin att börja veckan med vilket också ger oss en liten stund tillsammans, bara vi två. Sedan har jag träffat ett par väninnor under veckan och så smått börjar planerat för resa till Trichy och Intacts vänner och sedan eventuellt en julshoppingresa till Dehli. Hoppas att båda resorna hinns med under hösten.

I skolan pågår planeringen inför FN-dagen och inför Halloween. Mycket festligheter på gång som också kräver lite engagemang från föräldrarna. Ett bra tillfälle att också lära känna alla nya föräldrar i barnens klasser.

I onsdags var vi alla lediga då det var Gandhis födelsedag. Detta firades med en konsert i skolan på tisdagen vilken Jakob var med och uppträdde på. De sjöng sång om Mahatma Gandhi och de gjorde det riktigt bra. Alltid lika roligt att få titta på dessa uppvisningar.Jakob står längst fram, tvåa från vänster i grön T-shirt.


På onsdagen åkte vi sedan till Temple Bay resort. Vi börjar bli stammisar där, alltid lika härligt!



En liten reflektion under veckan är att det blev mycket tydligt för mig att Chennaiborna  har en helt annan inställning till sin egen säkerhet, en helt annan inställning till livet och döden. Riskerna de utsätter sig för är ju inte direkt små. På byggarbetsplatser existerar mycket sällan fallskydd vid byggnadsställningarna. Några livlinor har jag nog bara sett vid ett fåtal tillfällen. I onsdags när vi åkte till Temple Bay så såg vi en filminspelningen. Kameramannen satt ovanpå bilens tak och filmade bilen bakom och bilarna körde väl mellan 50-70 km/timme. Livsfarligt! I detta fall var det kameramannen som var stuntman...

Igår när jag sedan åkte till skolan hörde jag plötslig trummusik. När jag tittade ut genom fönstret fick jag se en flicka i kanske 9-årsåldern som balanserade på en lina ca 2 meter upp i luften. Ingen säkerhetslina eller mjuk matta/nät under. Trafiken med alla bilar och motorcyklar bara en meter bredvid linan så det gällde att ramla åt rätt håll om hon nu skulle råka ramla. Detta var någon typ av cirkusuppträdande som skulle locka människor till butiken som låg bakom. Ibland blir man lite mörkrädd....Tyvärr hade jag inte vid något tillfälle kameran redo så jag missade möjligheten att ta foton...:(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar