tisdag 22 oktober 2013

Monsunen är här!

Så har det nu blivit dags för den riktiga monsunen att dra in över Chennai. Nu har det sedan några dagar vräkt ner regn på nätterna. Detta orsakar översvämmade vägar på dagarna p g a att brunnarna är överfyllda med sopor så vattnet har ingenstans att ta vägen. De indiska skolorna stänger vid regn men den amerikanska skolan är öppen. I skolan pågår nu för fullt förberedelser för UN-day och Halloweenfirande. Även mamman är fullt upptagen med detta. Jakob var också på Halloweenfest i lördags och hade en hellyckad kväll med sina kamrater. Även David var där och fick lite nya kontakter med andra föräldrar. Astrid som var lite besviken över att hon inte var bjuden på partyt fick som tröst ett besök av sin bästa kompis så även hon hade till slut en toppenlördag.

Till helgen åker vi till Malaysia! Jag längtar! Sedan när vi kommer hem därifrån har vi blivit bjudna på bröllop! Jättespännande men också lite nervöst då det är mycket att tänka på med sociala koder, kläder och presenter. Eftersom vi också är borta nästa vecka och bröllopet firas tisdag och torsdag veckan efter så är det lite tajt med tid. Inbjudan fick vi för två dagar sedan. Bröllopet planeras med kort varsel då brudparet vill vara säkra på att astronomin talar för god lycka i äktenskapet.

Jag har också besökt en fiskaffär i veckan. Har varit lite feg förut då det oftast inte känns så rent och fräscht bland fisken men denna fiskaffär fick jag på rekommendation. Hade en indisk väninna till min hjälp som på Tamil kunde förklara hur jag ville ha fisken. Vad för sorts fisk jag köpte kan jag inte säga men efter lite rengöring o saltvatten. nedfrysning för att döda bakterier och sedan tillagning i ugn smakade den helt ok.


Lite vatten på vägarna efter nattligt regn....




Fiskaffären...



Jakob i skolan med två av sina kompisar..


Astrid med en av sina bästa kompisar. Leker kattungar på bilden...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar