torsdag 26 september 2013

Sariprovning och utvecklingssamtal

Har nu gjort ett allvarligt försök att prova sari. Detta i måndags tillsammans med en av mina indiska väninnor. Tyckte först att jag visste precis vad jag ville ha. En enkel enfärgad i mjukt och följsamt sidentyg. Började i den ändan men har nog sedan bestämt mig för en annan. Nu tror jag inte att jag ska prova så många fler utan göra min första beställning av Sari. Kul att ha i garderoben. Nu ska jag sedan bara hitta tillfälle att använda den också...

 Så här såg mina första provningar ut. Hela Sarin i samma blå el röda färg...


Men till sist tror jag beställningen kommer att bli denna med en tillhörande svart blus att bära under. Min ljusblå T-shirt passade inte riktigt .)

Efter sariprovningen var vi hungriga. Vi gick till en bra men enkel lunchrestaurang där de serverar vegetarisk sydindisk mat. För 16 kr fick jag det här på bordet...gott men starkt!!!


Idag har vi varit på barnens skola på utvecklingssamtal. David var med Jakob och jag gick med Astrid.
Astrid var till en början lite spänd och tyst och ville inte gärna göra några uppgifter i klassrummet. Men innan vi var klara så ville hon inte gå ut ur klassrummet. Det symboliserar lite hur Astrids skoldagar ser ut. Efter lite uppvärmning så är det full fart. Hon visade mig sedan att hon har lärt sig skriva sitt namn. Hon kan lägga rätt antal plastdjur i en kopp när det är siffror från 1-10. Hon kan blanda två olika färger och få fram nya färger. Hon fick också placera ut olika bilder och föremål utifrån vilket ljud de har först i ordet. Bokstäverna (ljuden) att välja på var W och N. Hon placerade alla bilderna och föremålen rätt. Jag visste inte att hon kunde något av detta så jag blev jätteimponerad av henne. Hon är ju fortfarande lite blyg i klassrummet på dagarna och vill inte gärna svara på frågor på engelska. Men på skolgården efter skolan leker hon i full fart med sina klasskompisar och är då helt oblyg. Tänk vilken skillnad det kan vara.

Jakob var ordförande på sitt utvecklingssamtal då barnens utvecklingssamtal från denna årskurs är studentledda. Han hade också förberett vissa uppgifter som han skulle visa pappa. Sedan satte de tillsammans upp några mål som han ska försöka uppnå under läsåret. Det stora målet för honom är att kunna skriva en liten kort berättelse på egen hand. Han älskar ju också matte och har nu fått låna hem ett mattespel från klassrummet över helgen så nu vet vi vad vi kommer att få göra.

Efter skoldagarna är det lek på skolgården som gäller... 


  
Barnen är nu lediga från skolan resten av dagen idag och imorgon. Efter utvecklingssamtalen idag var vi tillsammans och åt på en alldeles nyöppnad Mc Donald´s här i närheten där vi bor. Vilken lycka! Men det är ju inte riktigt så att det serveras exakt det man är van med. Nötkött serveras ju inte så det blev kycklingwrap för Jakob och föäldrarna och dessa wrap var SPICY!!!!! Tur att Jakobs smaklökar är lite förstörda vi det här laget för han åt upp det mesta. Astrid fick en lite mildare kycklingburgare i sitt Happy Meal vilket nog var tur för hennes mun och mage. 

 
Nu är David en sväng på jobbet och Jakob ska snart på sin dansträning. Han började i tisdags på hip hop och ikväll är andra träningen.  Senare ikväll får vi svenskbesök av två arbetskamrater till David. Då ska vi så klart bjuda på indiskt och så blir det lite fransk chokladtårta till efterrätt. Passar ju när jag tänker efter ganska bra då närliggande områden i Indien tidigare varit franska kolonier....hej så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar