lördag 25 januari 2014

Sports day, mera Bollywood och "Alla hjärtans dags"-pyssel

Den här veckan inleddes på ett mycket skönt sätt. Tillsammans med några andra svenska ABB-fruar tillbringade vi måndagen på Asiana hotel. Jättelyxigt att kunna ha en dag tillsammans på spa och med lunch tillsammans vid poolen. Roligt att prata om erfarenheterna man har första tiden i ett nytt land. Det är med blandade känslor jag tänker tillbaka på vår familjs första veckor i Indien. Allt var ju nytt och spännande samtidigt som allt är rörigt i början innan man vet vart man ska vända sig vid olika frågor och problem som uppstår. Fortfarande ställs man ju ofta inför denna problematik men nu har man nog vant sig lite mer vid att faktiskt inte veta. Det här med synen på  tiden och tidsplanering (som ofta är ickeexisterande) blir ju ofta en stor kulturkrock i början och är svårt att anpassa sig till. Idag har jag nog en mer avslappnad attityd till tiden. Jag räknar sälan med att saker som utlovats kommer att ske den tiden så livet är lite mer flytande, saker sker när det sker, bättre sent än aldrig....

I tisdags började jag på min andra danskurs. Även denna kurs är Bollywooddans men nu i lite mer avancerad form. Eftersom gruppen har hållit på ett tag så hade jag fullt sjå att hänga med. Att alla pratar franska på kursen gjorde det hela ännu lite knepigare. Men instruktören var tack och lov ganska duktig på engelska också så hon blandade engelskan med franskan så jag kunde förstå en del. Men jösses vad jag fick kämpa med handrörelser, ögonrörelser, riktningar i stegen, mimik (se blyg och kär ut, arg på låtsas, kaxig, nonchalant m.m.). Bollywoodindustrin får se upp för snart kommer jag!! :-)

På torsdagen var jag i skolan under förmiddagen då Jakob och Astrid hade Sports day. Dragkamp, stafetter, prickkastning, cykling, bowling, limbo var några av de 15 olika aktiviteterna som de provade på. Det var nöjda men mycket trötta barn som jag hämtade hem på eftermiddagen. Även alla föräldrar som frivilligt ställt upp och varit ledare på de olika stationerna somnade nog tidigt den här kvällen. Astrid somnade på soffan så henne fick vi bära in till sängen på kvällen.

Så här fina T-shirts fick barnen av skolan inför Sports Day...

"Nu flyger vi till" ropar fröken, barnen ropar "United Kingdom" 

Stafett med blöt tvättsvamp, när det är 30 grader skadar det ju inte att bli lite blöt!

Jakob i full koncentration. Gäller att plocka upp så många glaskulor som möjligt med tårna.

Jakob testar "Limbo", det var minst sagt lite knepigt för barnen men på slutet fick de gå kräftgång och då gick det ju finfint!


Prickkastning på gång!



I fredags så påbörjades förberedelserna inför Alla hjärtans dag i Jakobs klass. Jakobs lärare Ms Kay behövde lite hjälp inne i klassrummet för att göra lite dekorationer tillsammans med barnen. Ni som känner mig vet att jag absolut inte är någon pysselmänniska men det är väl aldrig för sent att upptäcka och lära sig något nytt så jag ställde upp. Det gick ju riktigt bra att agera extralärare och Jakob uppskattade att jag var där och vi avslutade med att Jakob fick fotografera mig tillsammans med hans fröknar och klasskamrater. Det var ju kul att han gillade att jag var där för första reaktionen när jag sa att jag skulle komma till skolan var: "varför just du mamma?" med en klart tveksam blick. Kanske vet han också mammans bristande pysseltalanger eller så börjar det redan bli lite pinsamt att ha mamma i skolan :)


Jakob har fotograferat mig tillsammans med hans klass!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar