söndag 17 november 2013

Äntligen lite dans i mitt liv!

Som jag har saknat aerobicen och dansen sedan jag flyttade hit... trodde det skulle vara superlätt att hitta gruppträning med lite Bollywooddans eller liknande men överallt är det yoga och pilates som gäller. Men nu när Jakob har börjat dansa så pratade vi med dansläraren och det visade sig att han instruerar både Zumba och Bollywooddans (och en massa andra dansstilar..hihi) så nu är det dans två dagar i veckan även för mig. Zumban har redan börjat denna vecka och Bollywooddansen börjar vi med nästa vecka. En sådan härlig känsla. Det är så roligt att jag glömmer bort att temperaturen säkert är 28-30 grader i lokalen där vi håller på trots luftkonditionering. Efter passen överraskas jag av hur blöta kläderna är. Jakob har fortsatt med sin "western dance" och han älskar också sin dans. Tycker ju jag är jättekul för nu kan vi öva på våra danser tillsammans här hemma.

Den här veckan blev ju inte riktigt som planerat. Tanken var att jag skulle resa till Trichi, till en skola/barnhem för barn och ungdomar med funktionshinder. Tyvärr ställdes flyget in p g a för så resenärer och alternativen på restider var inte så bra. Därför blev det inget av denna resa den här veckan. Nu satsar vi på att åka dit i mitten av januari istället.

David är just nu i Delhi. Han åkte dit då det var en middag på svenska ambassaden igår kväll. Det bjöds på lite svensk mat (sill, lax, knäckebröd m.m.). Trevligt tyckte han att det var och så fick han chansen att träffa våra fd grannar en sväng också.

Jag och barnen stannade hemma här i Chennai då middagen väl inte var så barnvänlig :). Här har vi haft ett ordentligt oväder. Det är just nu cyklontider och en cyklon drog i helgen över Tamil Nadu (delstaten som Chennai ligger i). Vi drabbades inte så jätteilla här i Chennai förutom att vi har fått MASSA regn, en del strömavbrott och försenad vattenleverans till gatan. Vi har därför mest suttit inomhus i helgen. Jakob har varit på dansträning eftersom den är här på gatan. Dansläraren kom dock 45 min sent då det inte var så lätt att ta sig fram på de översvämmade vägarna idag.

Efter dansträningen kom ett par av barnens kompisar från gatan över till vårt hus för lite lek. Vi passade då också på att prova att baka ut lite av pepparkaksdegen jag gjorde häromdagen. Det är ju trots allt bara två veckor kvar till första advent. För kompisarna var det första gången de bakade pepparkakor men de tyckte att det var riktigt roligt och framförallt gott att äta! Sedan lyxade vi till med att äta våfflor. Hade glömt att vi somras köpte med ett våffeljärn men hittade det idag i skåpet och blev då då sugen. Mums!

Idag är det första dagen sedan vi kom hit efter sommaren som inte temperaturen når upp i 30 grader. Just nu står termometern på 28,5. Helt sjukt, men jag fryser lite grann faktiskt. Problemet är bara att när jag slår av luftkonditioneringen så blir det också så fuktig luft inne så det känns nästan till slut tungt att andas. Men när vi har den på så fryser jag så smått i stället. Utomhus känns en tunn långärmad tröja skön i dessa "kalla" temperaturer. Undrar hur detta blir till jul i Sverige. Lager på lager är nog det som gäller. Vi hade ju också en sådan fantastiskt fin sommar i Sverige så inte ens då behövde kroppen frysa.

Pepparkaksbak!

Stolt storebrorsa får sköta lämningen av lillasyster på skolan! Lillasyster är stolt över att visa sina räkneuppgifter! Storebror har i förra veckan haft sitt första matteprov. Han tyckte nog att det hade varit lite jobbigt och svårt men han klarade sig bra. Ganska svåra uppgifter kan jag tycka för en sexåring och mycket mer abstrakta uppgifter än vad jag vill minnas från mina mattelektioner i lågstadiet. Men det positiva är att det handlar mycket om att du ska visa att du har förstått uträkningarna och talens storlek m.m. mer än att du bara trycker in räknetabeller i huvudet. Det är ju trots allt 30 år sedan jag började skolan så det ska väl ha skett en viss utveckling får man hoppas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar