måndag 3 december 2012

Advent

Äntligen är det advent! Den bästa tiden på året om man frågar mig. Jag älskar allt som hör julen till och julen börjar för mig den 1:a december. Detta har även smittat av sig på barnen. Jakob hade till och med svårt att sova på kvällen den 30 november för han var så pirrig inför den att december skulle börja. I år har det ju varit aningens knepigare att skapa julstämning då det är 30 grader varmt, palmer utanför fönstret och ödlor som pratar i vardagsrummet men vi har gjort så gott vi kunnat, och jag tycker vi har lyckats bra. En krans på dörren har vi, adventsgran i vardagsrummet, två julstjärnor i fönstren och en elljusstake. Till det lite röda dukar och blommor och vips så blev det jul! Pepparkakor och lussekatter har jag och barnen fixat och igår bjöd på vi in vänner på adventsfika med glögg (som farmor och farfar hade köpt åt oss i Sverige). Mycket trevligt! Barnen fick flera paket och det blev lite som "lilla julafton" här i Indien. En av Astrids nya Barbiedockor fick åka med till skolan idag.
Ikväll ska vi efter skolan åka till Hyatt hotell där de skall ha julgranständning och barn från amerikanska skolan ska uppträda och sjunga julsånger. Det ska bli jättemysigt!

Vi har det annars fortsatt bra här även om vi börjar längta hem en del nu när det börjar närma sig. Barnen trivs nu bättre i skolan och är gladare vid lämningarna på morgnarna och de börjar prata mer engelska vilket ju måste vara en skön känsla. Jakob hade kompis här igår eftermiddag en stund och då pratade Jakob på som bara den med honom. Konstigt vad barn kan lära sig fort. Önskar att jag kunde lära mig nya språk lika lätt!

Här några bilder från adventsfikat:


Astrid i full lek tillsammans med en av våra grannar:

 På restaurang och äter indisk mat med vänner. Supergott men superSTARKT!!!!

 
 
 
 
 
Känner att mina bilder från Indien inte är så representativa för hur det mesta av samhället ser ut. Här är ett par bilder fångade ur bilfönstret för att ni ska få en liten idé av hur det ser ut.
 
Ett myller av människor, bilar, cyklar, rikshaws, motorcyklar m.m.:
 


 En soptunna är en något ivanlig syn...

En typisk indisk affär. I ett sånt här krypin kan man köpa det mesta...


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar